صفحه اصلی / بازاریابی اینترنتی / بازاریابی چریکی یا پارتیزانی چیست؟

بازاریابی چریکی یا پارتیزانی چیست؟

شاید واژه چریک برای بسیاری از ما آشنا باشه، چریک واژه ای است که در امور نظامی کاربرد داره و جنگ چریکی یکی از انواع جنگ‌های نامنظم هست که در اون گروه کوچکی از افراد مسلح با استفاده از تاکتیک‌هایی چون کمین، شبیخون، خرابکاری، تاکتیک‌های بزن دررو، جابجایی سریع و … به یک نیروی نظامی بزرگ‌تر حمله‌ می‌کنند. بازاریابی چریکی هم از همین اصول پیروی میکنه و نام خودش رو از چریک ها و جنگ های چریکی یا پارتیزانی به ارث برده.

تعریف بازاریابی چریکی یا پارتیزانی

در تعریفی بسیار کوتاه و ساده میشه بازاریابی چریکی رو به این شکل تعریف کرد، بازاریابی چریکی یعنی کسب حداکثر نتایج با بکارگیری حداقل منابع. یا کسب سود زیاد با بودجه ای کم. بازاریابی چریکی اولین بار توسط جِی کُنراد لِوینسون در کتاب خودش با نام بازاریابی چریکی که در سال ۱۹۸۴ (تقریبا ۳۲ سال قبل) چاپ و منتشر شد به همگان معرفی شد. همچنین انواع مختلفی از بازاریابی چریکی عبارتند از محیطی، کمینی، مخفی، ویروسی و بازاریابی خیابانی.

بازاریابی چریکی یا Guerrilla Marketing، به کسب و کارهای مختلف یاد میده که چگونه با صرف هزینه کمتر، بازاریابی موثرتری انجام بدن و سود بیشتری کسب کنند.

گفته های جِی کُنراد لِوینسون درباره بازاریابی چریکی

  • جوهر و روح بازاریابی چریکی عبارت است از رسیدن به هدف های متعارف (مثل سود و لذت) با استفاده از روش های غیرمتعارف (مثل سرمایه گذاری انرژی به جای پول)
  • امروزه دیگر هدف تبلیغات، فروش نیست. هدف تبلیغات این است که مردم را به وب‌سایت تان جذب کنید و وب سایت تان است که باید خریداران را به خرید محصول یا خدمات شما ترغیب کند. این موضوع قدرت تبلیغات را کم نمی‌کند، زیاد می کند!
  • آدم ها فرق بین شخص بخشنده و شخص دندان گرد و خسیس را میفهمند! بازاریابان چریکی خیلی بخشنده هستند.
  • قوی‌ترین غریزه در ذهن یک بازاریاب چریک، یک تاجر چریک یا یک کارآفرین چریک، تفکر یاد گرفتن مداوم است.
  • تعهد نسبت به یک برنامه بازاریابی، باعث موفقیت بازاریابی شما می شود.

تفاوت بازاریابی سنتی و بازاریابی چریکی

بازاریابی سنتی میگه اگر میخوای برای کسب و کارِت بازاریابی انجام بدی، باید براش پول سرمایه گذاری کنی اما بازاریابی چریکی میگه میتونی پول سرمایه گذاری کنی اما این کار واقعا لازم نیست! سرمایه گذاری اصلی تو باید زمان، انرژی، ابتکار و خلاقیت باشه.

بازاریابی سنتی بیشتر به میزان فروش تأکید داره اما بازاریابی چریکی بیشتر بر سود تأکید داره یعنی مهم نیست که چقدر می‌فروشید بلکه این مهم هست که از هر فروش چقدر سود می‌کنید!

هزینه جذب مشتریان جدید بسیار بیشتر از حفظ مشتریان قدیمی هست و بازاریابی چریکی هم بر همین اصل تاکید داره، یعنی بیشتر تمرکز در بازاریابی چریکی بر این هست که اگر مشتریانی پیدا کردید سعی کنید فروش هایی دوباره و دوباره به اونها داشته باشید، سعی کنید باز هم بیشتر بفروشید و فروش های بزرگ تری به اونها داشته باشید. در نتیجه اگر محصولات و خدمات شما برای مشتریان مفید بوده باشه و اونها از روند کار شما و خرید خودشون رضایت داشته باشند و لذت برده باشند، برای شما به صورت رایگان بازاریابی انجام میدن و کسب و کار فیزیکی یا اینترنتی شما رو به خانواده، دوستان، همکاران، خویشاوندان و … معرفی میکنند. شما هم میتونید از اونها بخواید که این کار رو براتون انجام بدن و به احتمال زیاد اونها کسب و کار شما رو به افرادی که میشناسند معرفی خواهند کرد.

در بازاریابی چریکی کسب و کار شما به صورت تصاعدی رشد میکنه. یعنی با فروش مجدد به مشتریان سابق، افزایش تعداد معاملات، بزرگتر کردن معاملات، و بهره برداری از قدرت ارجاع (تبلیغ و بازاریابی رایگان برای کسب و کار شما توسط مشتریان قدیمی)، سود حاصله از معاملات شما افزایش پیدا میکنه و کسب و کار شما هر روز بزرگتر میشه. تفاوت ها فقط به همین ها ختم نمیشه و تفاوت های دیگری هم بین بازاریابی سنتی و بازاریابی پارتیزانیوجود داره.

داستانی جالب از بازاریابی چریکی

داستان جالبی درباره یک بازاریاب چریکی روایت شده، میگن شخصی صاحب یک مغازه کتاب فروشی کوچک بود که در بین دو کتاب فروشی دیگر قرار داشت که اون کتاب فروشی ها بسیار بزرگ و معتبر بودند، یه روز داشت می‌رفت سر کار که میبینه مغازه سمت راستی یک تابلوی بسیار بزرگ در سردر مغازش نصب کرده و روی اون نوشته “فروش عظیم جشن سالگرد با ۵۰ درصد تخفیف”. روز بعدش مغازه سمت چپی هم تابلوی بزرگی با عنوان “حراج بزرگ با ۶۰ درصد تخفیف” نصب کرد و مغازه کوچک این شخص در وسط ایندو مغازه بزرگ، بسیار کمتر دیده میشد و بسیار کمتر جلب توجه میکرد. به نظر شما صاحب این مغازه کوچیک چه کاری میتونست انجام بده تا افرادی که سمت اون مغازه ها میرفتند، به سمت خودش جذب کنه!؟ از اونجایی که صاحب اون مغازه کوچیک و محقر یک بازاریاب چریکی بود، یک تابلوی متفاوت برای خودش طراحی کرد و اون رو در سردر مغازه خودش نصب کرد و روی تابلوی خودش نوشت “درب ورودی اصلی”!!! و به این شکل همه افراد رو وارد مغازه خودش میکرد 

چند نمونه جذاب از بازاریابی چریکی

برای مشاهده تصاویر در اندازه اصلی روی عکس ها کلیک کنید یا لَمس‌شان کنید

 

منبع:شمسی دات کو

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *