صفحه اصلی / بازاریابی اینترنتی / بازاریابی احساسی

بازاریابی احساسی

سلام دوستان عزیز وقت شما بخیر ، در ادامه آموزش های بازاریابی در این قسمت همراه شما عزیزان هستیم با یکی دیگر از این آموزش ها و روش های بازاریابی در دنیای اینترنت که شاید شما با مطالعه این آموزش بخواهید از این روش برای بازاریابی کسب و کار خود استفاده کنید و برای شما مفید باشد . در این مقاله سعی داریم به شرح مفهوم بازاریابی احساسی در هر یک از کسب و کار ها بپردازیم و همچنین ۵ دلیل اصلی در خرید احساسی مردم را به شما معرفی کنیم که اهمیت بسیاری بالایی دارد و همیشه میتوانید روی آن حساب کنید پس تا انتها با من همراه باشید.

هنگامی که شما محرک های احساسی بازاریابی که باعث خرید می شوند را بشناسید، بی شک می توانید فروش بیشتری داشته و مشتریان مشتاق بیشتری را پیدا کنید. که در میان کاربران شما و مشتریان شما بسیار هستند با تسلط بر تکنیک های بازاریابی احساسی براحتی می توانید فروش خود را افزایش دهید.

دوستان عزیز مورد مهمی که باید توجه داشته باشید این است که اگر فکر کنید مردم آنچه نیاز دارند را حتما می خرند، سخت در اشتباه هستید! اما چرا؟ زیرا دوستان مردم آنچه را دوست دارند می خرند نه و انچه را نیاز دارند.نیازها با منطق هدایت می شوند در حالیکه خواسته ها بر اساس احساسات هدایت می شوند. در واقع ما آنچه را که می خواهیم می خریم و نه آن چه میخریم میخواهیم.

اغلب ما فکر می‌کنیم تصمیمات ما برای خرید کالاها متأثر از منطق ما است، اما در حقیقت، در بسیاری از مواقع، این احساسات هستند که بر تصمیمات ما اثر می‌گذارند. شاید بتوان گفت میزان محبوبیت یک برند خاص، حاصلِ وقت و هزینه‌ای است که آن برند صرف تبلیغات خود کرده است تا بر احساسات مشتریان اثر بگذارد. بازاریاب‌ها و طراحان تبلیغات به خوبی این حقیقت را دریافته‌اند و از آن به عنوان یک استراتژی برای ارتباط برقرار کردن با مشتریان و جذب آنها استفاده می‌کنند.

بازاریاب‌ها روانشناس نیستند، اما برای برانگیخته کردن احساسات مشتریان در سبک بازاریابی احساسی از تکنیک‌های روانشناسی استفاده می‌کنند.یکی از موارد موجود در بازاریابی احساسی همین اتفاقی است که در مبحث بازاریابی هم اکنون در حال رخ داد است ، این روزها هر چه محتوای تبلیغات احساسی‌تر باشد، احتمال جذب مشتریان بیشتر می‌شود. باید پذیرفت که امروزه، دیگر فروش یک محصول کافی نیست و باید تجربه‌ی استفاده از محصول، آن را از باقی محصولات متمایز کند تا مشتریان وفادار بمانند. برای معرفیِ درستِ این تجربه به مشتریان باید توانایی برانگیختن احساسات درست را در زمان درست داشته باشید.

با گفته های من موافق نیستید و یا باور نمی کنید؟

چند مثال از علل وجود بازاریابی احساسی
بازاریابی احساسی ماشین شاسی بلند لوکس
خب بیایید با یک مثال این مورد را بررسی کنیم دوستان عزیز چه کسی به ماشین شاسی بلند لوکس نیاز دارد؟ یک نوجوان واقعاً چه نیازی به یک تلفن همراه ۲/۵ میلیون تومانی و یا شلوار جین ۲۰۰ هزار تومانی دارد؟ یا مثلا چرا ترجیح بر این است که گوشی که خریداری می شود از محصولات اپل باشد؟ آیا نیاز این افراد با خرید دستگاهی به مراتب کم قیمت تر برآورده نمی شود؟ چه کسی به محصول شما نیاز دارد؟

دوستان عزیز مهمترین نکته ای که وجود دارد این است که مردم محصولات شما را می خرند چون می خواهند آن را داشته باشند. هر روز ما چیزهایی می خریم که دوست داریم آنها را داشته باشیم تا چیزهایی که واقعاً نیاز داریم ، پس اینکه کاربر یا مردم عادی احساس نیاز نسبت به چه کالایی دارند اهمیت چندانی ندارد و مهمترین موضوع ای است که میل به چه چیزی دارند و احساسات آنها در این زمینه چه تصمیم می گیرد.
بازاریابی احساسی
پس به یاد داشته باشید که اصلی ترین موضوع این است که به اشتباه، بازار خود را برای کسانی که نیازمند محصول شما هستند طرح ریزی نکنید گرچه نباید نسبت به این موضوع هم بی اهمیت بود ولی بهترین بازار هدف برای شما افرادی هستند که محصول شما را می خواهند، حال ممکن است به آن نیاز هم داشته باشند یا نداشته باشند که این تا زمانی که محصول شما را بخواهند و ممکن است آن را بخرند اصلا اهمیتی ندارد.

آنچه که خودتان به تازگی خریداری کرده اید را در نظر بگیرید،به احتمال زیاد شما آنرا لازم نداشتید، اما دوست داشتید که آن را داشته باشید که این صد در صدی است.
بازاریابی احساسی باشگاه تناسب اندام
دوستان عزیز مورد دیگری که برای مثال می توان گفت مقوله عضویت در باشگاه هاست ، چه کسانی به یک باشگاه تناسب اندام می پیوندند؟ هر کس که نیاز به تناسب دارد به ویژه کسانی که دارای اندامی متناسب نیستند. درست است؟ اما در بازدید از یک باشگاه تناسب اندام چه چیزی می بینید؟ افراد متناسب که می خواهند متناسب تر باشند در حالی که کاملا متناسب هستند . چه کسی پول خود را برای آینده سرمایه گذاری می کند؟ کسانی که می خواهند برای آینده سرمایه گذاری کنند نه آنها که نیاز دارند برای آینده سرمایه گذاری کنند.

مثالی دیگر و زیباتر از قبلی ها از علل وجود بازاریابی احساسی :

در پایان یک روز سخت ممکن است احساس کنید که به یک لیوان نوشیدنی خنک،و یا حتی یک قهوه یا چای نیاز دارید . دوستان عزیز مطمئن باشید اینطور نیست و حس شما نیاز به این دو نیست و واقعیت این است که شما آن را می خواهید. همه ما برای زنده ماندن به خوردن و نوشیدن نیاز داریم و می توانیم این نیاز را حتی با یک تکه نان و یک لیوان آب هم رفع کنیم اما هیچ کس نیاز به یک استیک، پیتزای مخصوص بزرگ یا کیک کاکائویی ندارد. ما آنها را می خوریم چون آنها را دوست داریم و نه اینکه به آن کیک شکلاتی نیاز داشته باشیم.

باید بدانیم که نیازهای ما در دنیا منطقی و واقعی است.دوستان ما در این جهان به عنوان انسان، نیازهای جسمی و احساسی داریم و ارضا آنها، نیازها و خواسته های ما را در این زندگی هدایت می کند.خواسته های ما با احساساتمان در ارتباط مستقیم هستند. پنج عدد از قوی ترین احساسات ما بسیاری از انتخاب های ما را کنترل می کنند که در بازاریابی احساسی نیز بسیار مهم هستند ، که در ادامه ان ها را کامل بررسی میکنیم.بر اساس بازاریابی احساسی اگر شما دلایل احساسی مشتریان خود را در هنگام خرید بدانید، بهتر می توانید آن احساسات را مورد هدف قرار داده و روی آنها کار کنید پس احساس ان ها را بشناسید.

 

مورد اول از این احساسات عشق است

شما در قدم اول باید بدانید که مشتریان شما عاشق چه چیزی هستند؟ این ممکن است شامل شریک زندگی، خانواده، حیوانات خانگی، کسب و کار، حرفه، فرهنگ، سرگرمی، کتاب، زمان شخصی و موارد دیگر در زندگی آن ها باشد. آیا آن ها از شما برای کسی یا چیزی که عاشقش هستند خرید می کنند؟ یعنی این خرید ان ها برای عشق آن هاست؟ اگر چنین است شما یک قدم جلو رفته اید حال باید بدانید که چگونه می توانید آن عشق را شناسایی و دیگران را با همان عشق ترغیب کنید که در کسب و کار شما سود دهی وارد نمایند؟ عشق یک احساس قدرتمند است. ما زمانی که عاشق می شویم کارهای عجیب و غریب انجام دهیم و در آن روش های عقلانی ذره ای دخل و تصرف ندارند.

مردم، عزیزان خود را با هدیه های زیبا و گران قیمت خوشحال می کنند. آنها ممکن است به نام عشق آهنگ بسازند، شعر بسرایند و یا سختی های بزرگ را تحمل کنند. مردم حتی در عشق به یک حیوان خانگی کارهای عجیب انجام می دهند. عشق به یک عادت یا سرگرمی، هنر، فرهنگ می توانند مردم را تا جایی برانگیزد که مبالغ هنگفتی در راه رسیدن به این علاقه و رشد آن خرج کنند پس شما باید سعی کنید از آن بی نصیب نمانید.

مورد دومی که اهمیت زیادی دارد غرور است

دوستان عزیز در مورد غرور نیز باید بدانید که یکی از مهمترین احساسات هر شخص در زندگی خود است. چرا همسایه ی شما یک تلویزیون بزرگتر از تلویزیون شما می خرد؟ آیا واقعا به آن نیاز دارد؟ آیا نمیتواند با تلوزیون خود زندگی کند و حتما باید هم طرح و هم اندازه شما داشته باشد؟ وقتی یک ماشین جدید می خرید اولین باری که با آن به خانه می آیید چه احساسی دارید؟ بله… بسیاری از خرید های ما به دلیل به وجود آمدن همین احساس غرور و افتخار است.

 

مورد بعدی که در این زمینه موجود است حس گناه است

اغلب ممکن است دانستن دلیل واقعی اینکه کسی چیزی جدید خریداری می کند، پولی سرمایه گذاری می کند و یا هدیه ای می دهد سخت باشد. عشق است یا گناه؟ آیا واقعا این سوال صحیح است؟ جای تعجب دارد، آیا گناه باعث هزینه کردن برای عید نوروز، ولنتاین و روز مادر برای شخصی خاص است؟ آیا گناه ناشی از عدم خرید می نواند باعث برانگیختن مخاطبین شما به خرید کردن بشود؟ بررسی این مورد بسیار مهم است آیا واقعا دوستان این عشق و یا گناه است که هنگام ترتیب دادن مراسم خاکسپاری کسی که دوستش داریم از ذهن ما می گذرد؟ بنابراین بعضی مواقع این رهایی از احساس گناه است که باعث خرید می شود واقعا باعث تعجب است اما مطمئن باشید که وجود دارد.

مورد دیگری که وجود دارد ترس است

دوستان عزیز در هر مکان و در هر موقعیتی ترس قدرتمند ترین هدایت کننده رفتار و اعمال بشر در همه دوران ها میباشد. احتمالاً این احساس بیش از هر احساس دیگری به زنده ماندن انسانها کمک کرده است. ما ترس از حیوانات وحشی، آتش سوزی، و هجوم اقوام را یاد گرفته ایم و همچنین ترس از موارد دیگر.اما دوستان عزیز سوال مهمی که وجود دارد این است که ترس چگونه می تواند مخاطبان شما را به سمت خرید سوق دهد؟ آیا چنین چیزی اصلا امکان دارد؟ عدم خرید ممکن است آنها را تحت ریسک قرار دهد و یا باعث از دست رفتن فرصتهایشان بشود منظور مشتریان و کاربران است و یا آنها را به دردسر اندازد. و این ترسِ از گرفتن تصمیم اشتباه است. چگونه می توانید با استفاده از این ترس آنها را ترغیب کنید که از شما خرید کنند؟

این هم راهی است برای موفقیت چرا مردمی که مزایای تناسب اندام و خطرات ناشی از آن را می دانند بعد از یک جمله ی قلبی رژیم غذایی خود را تغییر می دهند و ورزش را شروع می کنند؟ دلیل آن ترس است ، ترس از مردن.پس روی ترس حساب ویژه ای باز کنید

مورد نهایی طمع است

دوستان عزیز از نظر من طمع خوب است. یک شعار در زمینه کسب و کار وجود دارد که میگوید به حریص بفروشید، نه به نیازمند حریص همیشه بیشتر می خواهد و برای طمع خود پول می پردازد و این یعنی موفقیت شما. کسی که نیاز دارد فقط برای بر آوردن نیازش چیزی را می خواهد. اگر می خواهید به نیازمند کمک کنید به خیریه بروید!!! و در مورد فروش به دنبال طماع باشید.

البته تقسیم بندی که تا اینجا مطرح شد ، تنها تقسیم بندی موجود در مورد بازاریابی احساسی نیست ولی باقی تقسیم بندی ها تفاوت آنچنانی با این تقسیم بندی از بازاریابی احساسی ندارند. در این قسمت به پایان قسمت دوم مقاله بازاریابی احساسی رسیدیم امیداورم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

مطالب مرتبط :

دانلود رایگان یک میلیون شماره تلگرام

بازاریابی حمایتی (Cause Marketing)

بازاریابی درون گرا به زبانی ساده

نیچ مارکتینگ (Niche Marketing) یا بازاریابی جاویژه چیست؟

 

منبع : بیگ تم

درباره محمدرضا واعظی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *