صفحه اصلی / کسب و کار اینترنتی / کمپین تبلیغاتی چیست ؟

کمپین تبلیغاتی چیست ؟

کمپین تبلیغاتی چیست؟
کمپین تبلیغاتی چیست ؟
کمپین تبلیغاتی چیست ؟
کمپین تبلیغاتی چیست ؟

کمپین تبلیغاتی از جمله‌ی واژه‌هایی است که این روزها زیاد به کار برده می‌شود. اصطلاح کمپین تبلیغات در لیست خدمات بسیاری از فعالان تبلیغات و کانونهای تبلیغاتی به چشم میخورد. بطور خلاصه  تا با تشکیل یک تیم عملیاتی و بکارگیری متخصصان مختلف و استخدام رسانه ها و ابزارهای ارتباط جمعی و … کمپین تبلیغاتی را برنامه ریزی و اجرا نماید.

اگر شناخت کافی از برند، محصول و بازار خود داشته باشیم، کمپین تبلیغاتی به نسبت هزینه بسیار کمی خواهد داشت. اما هر چه شناخت ما از خودمان و شرایط محیطی کمتر باشد هزینه های کمپین بالاتر خواهد رفت.هر چند روش ثابتی برای مدیریت و اجرای یک کمپین تبلیغاتی وجود ندارد، ولی بر مبنای تجارب قبلی دفاتر تبلیغاتی و کانونهای تبلیغات در دنیا معمولا از چند الگوی اصلی پیروی میکنند و با توجه به نوع سفارش و هدفگذاری ها یک روش را انتخاب مینمایند ولی آنچه از اهمیت فراوانی برخوردار است قابلیت اجرایی و کاردانی مسئول و مدیر کمپین در مواجهه و حل مسائلی مانند: عدم هماهنگی بخشهای مختلف، تصحیح خطاها، تاخیرهای زمانی، تغییرات اجباری اعضای تیم، تغییر وظایف اعضاء، تغییر ناگهانی استراتژی، تغییرات برنامه ها در رسانه ها و … می باشد.
مسلما کمپین تبلیغاتی یک شرکت، الهام گرفته از برنامه کلی شرکت و خصوصا اهداف بازاریابی آن می باشد برنامه ریزی درست به عنوان اولین قدم باعث میشود تا از کوتاهترین و مناسب ترین راه به نتیجه مورد نظر دست یافت.

نحوه اجرای کمپین تبلیغاتی

کمپین تبلیغاتی چیست ؟
کمپین تبلیغاتی چیست ؟

زمانی در یک جامعه چند موضوع به عنوان دغدغه مطرح می‌شوند در کشور ما برخی از این دغدغه‌ها مناسبت‌های مذهبی هستند مثل ماه محرم و … متاسفانه در ایران اکثر کمپین‌ها فقط به مناسبت‌ها توجه می‌کنند. اگر کمپینی بتواند از فضای موجود در جریان‌های اجتماعی استفاده کند، طبیعی است که هزینه اجرای خود را کاهش و میزان تبلیغات دهان به دهان خود را افزایش می‌دهد. برخی شرکت ها برای اجرای کمپین خود به صورت گسترده بیلبوردهای مختلف در سطح شهرها را در اختیار دارند. برخی دیگر از ارتباط نزدیک با صدا و سیما برخوردار هستند. برخی دیگر، دسترسی بسیار خوب به داده‌های کاربران آنلاین (مانند ایمیل) دارند. برخی دیگر شماره تماس بسیاری از مردم را به شیوه های مختلف تهیه کرده اند. گروه دیگری با رسانه های مکتوب نظیر مجله ها و روزنامه ها رابطه دارند حاصل این ارتباط و دسترسی به منابع، این می‌شود که یک شرکت به شدت تاکید می‌کند که استفاده از بیلبوردها اثربخش ترین قسمت کمپین تبلیغاتی است و شرکت دیگری فضای فیزیکی را به طور کامل رد و فعالیت انحصاری در فضای مجازی را توصیه می‌کند. یکی معتقد است شبکه های داخلی بیننده ندارند و شبکه های ماهواره ای گزینه خوبی هستند بنابراین نحوه اجرای کمپین تبلیغاتی برای هر شرکت متفاوت می باشد کافی است شرکت طراح کمپین تبلیغاتی، رسانه‌های مختلف را در اختیار داشته باشد تا سبدی از خدمات را ارائه کند.

اثر بخشی کمپین های تبلیغاتی

کمپین تبلیغاتی چیست ؟
کمپین تبلیغاتی چیست ؟

اثربخشی کمپین تبلیغاتی فقط موقعی امکانپذیر است که اهداف قابل سنجش تنظیم و ارائه شده باشد اثربخشی کمپین ها یک هدف برنامه ریزی شده است.
کمپین تبلیغاتی، چیزی است که در اکثر مواقع معیارهای دقیق برای ارزیابی اثربخشی آن وجود ندارد یا کمتر به کار گرفته می‌شود. بسیاری از کمپین های تبلیغاتی که به شکلی نادرست و غیراثربخش، طراحی و اجرا ‌شود و این باعث می شود تاثیر کمپین برافکار عمومی زیاد نباشد.
شرکتها و سازمان هایی که به صورت دائمی برنامه‌های تبلیغاتی گسترده اجرا می‌کنند معمولاً به تدریج به اثربخشی نسبی رسانه ها و تکنیک‌ها و ابزارهای مختلف پی می‌برند. اما شرکتها و سازمان هایی که تجربه قبلی ندارند یا به سازمانهای طراح کمپین تبلیغاتی به صورت مطلق اعتماد می‌کنند عموماً در معرض یک خطر جدی هستند و این به ضرر کمپین تبلیغاتی می شود چون اثر بخشی زیادی بر افکارعمومی نداشته است. برنامه‌ریزی برای یک کمپین تبلیغاتی با فهمیدن موقعیت در بازار شروع شده و با تعیین برنامه‌های جزئی تبلیغاتی پایان می‌یابد. این یک اشتباه و نقطه ضعف رایج در کمپین هاست، زمانی که توجه زیادی به خلاقیت می شود ولی به قابلیت سنجش کمپین توجه چندانی نمی شود.

چرا به سراغ تبلیغات و کمپین‌ تبلیغاتی می‌رویم؟

با ظهور ارتباطات آنلاین و افزایش فرصت های جلب و مشارکت با مخاطبان هدف بسیاری از کمپین های تبلیغاتی معرفی محصولات است. کمپین تبلیغاتی مجموعه‌ای از فعالیت‌های تبلیغاتی چندجانبه است که قبل از هر چیز پیام هدف کمپین مشخص می شود. به عنوان مثال اگر از ناشران کنکور بگذرید، بسیاری از ناشران در ایران و جهان به صورت مستقیم خودشان را تبلیغ نمی‌کنند عموم آنها اگر بخواهند وقت و بودجه‌ای را برای تبلیغ هزینه کنند، این کار را برای محصولاتشان انجام می‌دهند. در کمپین های تبلیغاتی نیز هدف این است که معرفی محصولات به شکل کمپین تبلیغ شود.

نقش آژانس های تبلیغاتی در طراحی کمپین های تبلیغاتی

کمپین تبلیغاتی چیست ؟
کمپین تبلیغاتی چیست ؟

از وظایف آژانس تبلیغاتی، بررسی رسانه های مختلف و انتخاب رسانه‌های تبلیغاتی مناسب است. طبیعی است که اگر شرکت های تبلیغ دهنده، با رسانه های تبلیغاتی آشنایی کافی نداشته باشند کمپین تبلیغاتی با شکست روبه رو می شود.
طراحی کمپین های تبلیغاتی به عهده آژانس های تبلیغاتی است خیلی از آژانس های تبلیغاتی ، فکر می‌کنند می توانند کمپین های تبلیغاتی را راه اندازی کنند ولی اکثر این آژانس های تبلیغاتی با نداشتن برنامه و مشخص نکردن هدف کمپین تبلیغاتی به مشکل روبه رو می شوند. اکثر آژانس های تبلیغاتی برای طراحی کمپین های تبلیغاتی از ایده های کمپین های دیگر رقبا یا از طراحی های کمپین های قدیمی استفاده می کنند این در حالی است که اگر یک کمپین تبلیغاتی موفق باید طراحی جدید و خلاقانه داشته باشد.

 

منبع : رصد رسانه

درباره محمدرضا واعظی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *