برند سازی با پینترست

برند سازی با پینترست
امروزه بحث شبکه های اجتماعی در خصوص برندینگ برای صاحبان مشاغل و کسب و کار بسیار حائز اهمیت شده است و مهمتر اینکه کدام شبکه ها برای آنها مناسب است و چه خصوصیاتی دارند و چگونه می تواند به آنها کمک کنند. تا به امروز آشنایی بسیاری از مردم و صاحبان کسب و کار بیشتر به شبکه های اینستاگرام، فیسبوک و توییتر بوده است. خب از طرفی این امر قابل درک است چرا که در کشور ما زمینه استفاده از این شبکه ها فقط در راستای مقاصد شخصی بوده است و اندک سالی است که جنبه تبلیغ و کسب در آمد از آنها حائز اهمیت گشته و از این رو شبکه های اجتماعی دیگر که راهکارهای منحصر به فرد خود را  برای برندینگ ارائه میدهند، به روی کار می آیند که بیشتر بازاریابان میتوانند از آنها استفاده کنند.

اجازه بدهید که یکراست به معرفی یکی دیگر از شبکه های اجتماعی و نحوه کمک آن با خصوصیاتی که در خود دارد، برای پر رنگ کردن برند شما بروم.

پینترست (Pinterest) یک شبکه اجتماعی پر کاربرد و محبوب  تحت قالب وب سایت و برنامه موبایل می باشد که امکان به اشتراک گذاری عکسها و فیلمها و مطالب گوناگون با محتوای عالی و دارای یک موتور جستجوگر کامل و قوی و بسیار کاربردی می باشد که در مارچ ۲۰۱۰ راه اندازی وبا رشد سریعی موفق شد که در سال ۲۰۱۱ در مجله تایم به عنوان یکی از ۵۰ وب سایت و همچنین برنده جایزه وبی (Webby Awards) به عنوان بهترین استارت آپ در همان سال شود و هم اکنون نیز در سایت Alexa  رتبه ۳۲ در دنیا را دارد. مبنای کار آن برخلاف دیگر شبکه ها مانند اینستاگرام، فیسبوک و توییتر که مطالب شخصی  شما را به اشتراک میگذارند، به این گونه است که محتوا و مطالبی را که شما در دیگر سایتها جالب و دارای ارزش میبینید را به شکل سازمان یافته و مرتب به اشتراک قرار می دهد. این شبکه دو کلمه Board  و  Pin  را در خود جای داده است که Board  همان آلبوم و Pin  نیز همان کار لایک را  انجام میدهد. جالب است بدانید که این شبکه تنها در مدت ۱۰ ماه توانست ۱۳ میلیون کاربر را درگیر خود کند و در تاریخ ثبت شود و همچنین بیش از صدها برند مطرح درد حال استفاده از آن هستند و ترافیک آن نیز از دیگر شبکه ها مانند لینکداین ، گوگل + و … است (البته این شبکه در ایران هنوز جایگاه خود را به درستی پیدا نکرده است و این یکی از دلایلی است که این مقاله به Pinterest اختصاص یافته است).

حال با این توضیحاتی که داده شد، این شبکه چگونه کار میکند:

هنگامی که شما به سایتی مراجعه می کنید، در آنجا عکس و یا فیلم و یا حتی مقاله ای توجه شما را به خود جلب می کند که مفید و دارای محتوای قابل قبول برای به اشتراک قرار دادن با دیگر دوستان و افراد است، از این رو با استفاده از نوار ابزار مخصوصی که پینترست در موتور جستجو گر شما (Browser)، پس از باز کردن حساب کاربری قرار میدهد، بر روی آن رفته و با کلیک بر روی آیکون قرمز رنگ پینترست آن را در صفحه خود به اشتراک قرار دهید  و یا اگر در خود پینترست هستید و قصد به اشتراک گذاشتن مطلب دیگران را داشتید به اصطلاح شما آن را repin کرده اید. حال این تصور را داشته باشید که دیگران همین کار را بر روی حساب کاربری شما و یا محتوای وب سایت شما انجام دهند که با این کار به نوعی پل ارتباطی بین سایت و محتوای شما ایجاد می کنند. همین جنبه بصری پینترست یکی از دلایل مهمی است که علاقه بسیاری از برند ها را برای فعالیت در آن جلب کرده است منجمله خرده فروشان، عکاسان و طراحان و … که از آن به عنوان نمایش گذاشتن نمونه کارها و حتی کاتالوگ خود استفاده کنند.

همانطور که در جلوتر گفته شد یکی از مزیت های مهم آن وب سایتی و برنامه موبایلی بودن آن است و موتور جستجوگری که در آن است به قدری کاربردی است که هنگام جستجوی یک جمله در آن، تمام کلمه های تشکیل داده آن جمله را مانن یک تگ (Tag) مورد جستجو قرار داده و نتایج جستجو را نشان می دهد که در آ هنگام با  کلیک برروی آنها شما مستقیما به وب سایت مرجع و اصلی آن مطلب هدایت می شوید که پس از مدتی کار با آن، گشت و گذار در آن بسیار لذت بخش خواهد بود.

حال به این بپردازیم که این شبکه چگونه به برند شما می تواند کمک کند. در ادامه به مواردی اشاره خواهم کرد که با رعایت آنها می توانید برند خود را در Pinterest  هدایت و کنترل نمائید:

۱- قبل از هر چیز شما احتیاج به ساخت یک حساب کاربری در آن هستید. در اینجا دقت داشته باشید که نام آن را همسو با نام برند خود و حتی شبیه آن ثبت کنید. آرم برند خود را به عنوان لوگوی حساب کاربری خود در آن قرار دهید و همچنین تمامی اطلاعات و توضیحات اولیه در خصوص برند خود را در قسمت توضیحات آن وارد کنید تا کاربر با برند شما آشنا شود. برند ها نکته ای را باید در اینجا رعایت کنند و آن این است هنگام ساخت حساب کاربری، فرم مخصوص به صاحبین کسب و کار را پر کنند تا از مزیت هایی که پینترست برای این دسته از کاربران اختصاص داده است استفاده کنند از جمله گزارش آنالیتیک که برای بازاریابان بسیار کاربردی است. گزارشی که به آنها اعلام میکند چه تعداد کلیک بر روی عکسها و فیلمها و … خورده است و آنها را به وب سایت اصلی هدایت کرده است و چه محتوایی را کاربران دنبال میکنند و … .

۲- این را  در نظر داشته باشید که هرچه مطالب بیشتری را شما قرار دهید، به همان میزان نیز شما وب سایت برند خود را در معرض دید کاربران قرار داده اید که هر دوی اینها در کنار هم باعث محبوبیت برند شما میگردد و بالا رفتن ترافیک شماست که البته به همان سادگی ها نیست و بایستی تلاش فراوان و سیاستهای بازاریابی خاص را با توجه به شناخت کاربران خود لحاظ کنید.

۳- خیلی خوب میشود اگر شما مطالب و عکسهایی را که استفاده میکنید دارای کیفیت بالا و محتوای کاربردی و دارای ارزش خواندن را در خود داشته باشند چرا که باعث برگشت کاربران به صفحه  شما و استفاده از مطالب شما و به اشتراک قرار دادن آن برای دوستانشان میشوند. پس مهم است که محتوای شما واقعی و بر اساس واقعیت برند شما باشد و خیلی هم در آن زیاده روی نکنید و از خود تعریف و تمجید نیز نکنید چرا که باعث می شود فکر کنند بسیار خود شیفته و غیر واقعی هستید.

۴- خصوصیت خیلی خوب دیگری که پینترست دارد این است که، قسمتی را برای Pin کردن ویدئو ها برای شما اختصاص داده است که حتی شما می توانید ویدئو های خود را که در YouTube  و … قرار داده اید را در صفحه خود Pin کنید و آنها را در معرض دید قرار دهید. در خصوص نام Board  های خود که همان آلبوم های  شما می باشد دقت بالایی را داشته باشید تا از این طریق هنگام جستجوی کاربران در پینترست بتوانید به صفحه شما برسند که این امر مستلزم آن است آنقدر شما در این شبکه به گشت و گزار و جستجو پرداخته باشید تا بتوانید با نحوه جستجوی کاربران و کلماتی که آنها استفاده میکنند آشنا شوید.

۵- در جلوتر گفته شد که هنگام انتشار مطلبی، توضیحات مفید آن را فراموش نکنید و دقت بالایی را در نوشتن آنها به کار بگیرید. چرا که به عنوان مثال عکس شما و توضیحاتی را که به همراه آن قرار داده اید، در دنیای رو به رشد سریع پینترست در حال به اشتراک قرار گرفتن و دیده شدن و خواندن است . فکر کنم برای شما بازاریابان اهمیت این موضوع بسیار آشکار باشد.

۶- برای مناسبتهای مختلفی که در تقویم رسمی و یا تقویم شرکت خود دارید، Board متناسب با آنها درست کنید. مانند جشنواره ها، افتتاحیه ها، تخفیفات ویژه، کلکسیون جدید و … کاربران و مراجعه کنند گان هرچه کانال را مرتب تر و سازمان یافته تر ببینند بیشتر مشتاق و متمایل به بازگشت به آن و دنبال کردن آن، به دلیل وجود محتوای مفید و متنوع  می باشند.

۷- یکی دیگر از خصوصیاتی که پینترست می تواند با آن به برندینگ شما کمک کند این است که یک کانال آماده برای قرار دادن محتوا در آن است، فقط کافی است که شما در آن عکس ها و فیلم ها و مقالات و… که امکان قرار دادن در سایت خود را ندارید و یا جا آنها نیست را در پینترست قرار دهید تا با تنوع موجود شما کاربران را به سمت وب سایت خود هدایت کنید تا برند خود را ارتقا بخشید. از طرفی نیز شما بایستی مراجعه کنند گان به وب سایت خود را به دنیای پینترست خود راهنمایی کنید که در اینجا نیز پینترست این امکان را داده است که وب نویسان لینک ارتباطی آن را به همراه لوگوی خود درون سایت خود قرار دهند و اگر هم که از WordPress استفاده می شود باز هم چنینی امکانی را قرار داده است تا دنیای خود را با برند شما ارتباط دهد.

۸- همکاران خود را نیز به پینترست برند خود دعوت کنید. با اینکار آنها را نیز در ارتقا بخشیدن برند خود در این شبکه همراه کرده اید که برای آنها لذت بخش و خوشایند بوده و همچنین سرعت بالا رفتن ارتقا برند شما نیز افزایش می یابد.

۹- مهمترین موردی را که بهتر است آن را فراموش نکنیم، ارتباط با مراجعه کنند گان است. به این صورت که اگر آنها از وقت خود برای نوشتن نقد و برسی و .. استفاده می کنند، شما نیز برای آنها وقت گذاشته و به آنها جواب دهید. شما با این کار اعتماد آنها را جلب کرده اید و بیشتر به واقعی بودن صفحه شما و برند شما ایمان می آورند.

۱۰- از کلمات کلیدی و موثر در Pin های خود استفاده کنید تا با این کار مطالب شما به راحتی در دسترس عموم قرار گیرد. فراموش نکنید که قرار دادن آدرس وب سایت شما مهمترین بخش در قسمت انتشار مطالب خود ا ست تا آنها را به وب سایت خود و سایتهای مرجع هدایت کنید.

۱۱- بهترین دنبال کنند گان خود را شناسایی کنید و از آنها بخواهید که شما را به دیگران معرفی کنند. با اینکار شما آنها را در این کار سهیم کرده و حس مهم بودن را به آنها انتقال می دهید.

پیشنهاد من به شما این است که در خصوص پینترست و خصوصیات فراوان و قابل توجهی که در آن است تحقیق کنید و آن را به عنوان استراتژیکی برای مطرح ساختن بیشتر برند خود و امور بازاریابی قلمداد کنید.

منبع : اصفهان پلاس

درباره محمدرضا واعظی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *