صفحه اصلی / بازاریابی اینترنتی / بازاریابی حمایتی (Cause Marketing)

بازاریابی حمایتی (Cause Marketing)

بازاریابی حمایتی (Cause Marketing) چیست ؟

بازاریابی حمایتی ( cause Marketing ) یكی از روش‌های بازاریابی است كه توسط یك كسب و كار یا سازمان انتفاعی با همكاری یك موسسه خیریه یا سازمان غیرانتفاعی، در قالب منافع متقابل، به هدف كمك مالی به جامعه یا به نوعی ایفای مسئولیت  اجتماعی سازمان‌ها در جامعه صورت می‌گیرد. این روش بازاریابی، یك ابزار قدرتمند است كه قدرت نفوذ و اثرگذاری هر دو سازمان انتفاعی و غیر انتفاعی در جامعه را بالا می‌برد.

بازاریابی حمایتی از بحث كمك مستقیم خود سازمان‌ها به موسسات خیریه در قالب اهدا و یا وقف، جدا است. Cause Marketing یك رابطه بازاریابی است و لزوما بر پایه كمك نقدی نمی‌باشد.

این روش، از جدیدترین تکنیک‌های بازاریابی امروزین است كه به كارگیری آن می‌تواند تاثیرات شگرفی را بر مخاطبین بگذارد. در واقع امروزه مخاطب سازمان انتفاعی، صرفا به محصول یا خدمات آن نگاه نمی‌كند، بلكه همواره سایر فعالیت‌های اجتماعی و برنامه‌های آن سازمان در حوزه مسئولیت اجتماعی را هم پایش می‌كند و گاها به جای مقایسه محصولات، به مقایسه این برنامه‌ها می پردازد.

بر اساس یكی از تحقیقات صورت گرفته در آمریكا، سالانه حدود ۱٫۵ میلیارد دلار توسط Cause Marketing به محرومان دنیا كمك می‌شود. بر اساس همین مطالعه، ۸۵ درصد از مردم كشور آمریكا (بین ۱۳ تا ۲۵ سال‌) زمانی كه با یك محصول مشابه از دو برند با كیفیت و قیمت نزدیك به هم مواجه می‌شوند، برندی را انتخاب می‌کنند كه آنان را به یاد یك هدف خیرخواهانه می‌اندازد و برنامه‌هایی در قالب كمك به بخش محروم جامعه توسط فروش محصول دارد.
آپلود عکس
یك نظر سنجی مشابه نیز نشان داده است كه بخش عمده‌ای از مردم آمریكا مایل هستند برای شركت‌هایی كار كنند كه به نوعی یك مسئولیت اجتماعی را مورد نظر دارند. همچنین مطالعات اخیر نشان داده است كه بسیاری از مردم این كشور رفتارهای خرید خود را به Cause Marketing مرتبط می‌دانند و معتقدند كه شركت‌ها در درجه اول باید به “اصول شهروند نیكوكار” پایبند باشند.

به نتایج  Cause Marketing می‌توان از سه دیدگاه سازمان غیر انتفاعی‌، سازمان انتفاعی و مصرف كننده (مشتری) پرداخت. مزایای Cause Marketing برای سازمان‌‌‌های غیر انتفاعی، شامل ترویج هدف موسسه خیریه و معرفی آن به جامعه از طریق منابع مالی بیشتر و همچنین رسیدن به حامیان احتمالی از طریق مشتریان سازمان انتفاعی است.

دستاورد Cause Marketing برای سازمان‌های انتفاعی شامل ایجاد رابطه اجتماعی مثبت، تقویت رابطه با مشتریان و افزایش فرصت‌های فروش در بازارهای مختلف و در نهایت، كسب سود مالی بیشتر برای سازمان است.

مصرف كننده نیز با خرید این محصول، علاوه بر این كه احتیاج خود را تهیه می‌کند، در یك برنامه خیریه شركت كرده و حس كمك به جامعه نیز به وی القا می‌شود.

 

بازاریابی حمایتی می‌تواند در انواع مختلف هدایت شود:

 

  • محصول یا خدمات
  • توسعه یك پیام خیریه مشترك
  • صدور مجوز محصول، تائیدیه و گواهی‌نامه‌ها
  • مشاركت‌های محلی
  • كاركنان برنامه خدمات

با اجرای هریك از موارد بالا، در واقع هدف هر یك از سه محور گفته شده (بنگاه، موسسه خیریه و مصرف‌ كننده) تامین می‌شود. در ادامه به مثال‌هایی در این زمینه می‌پردازیم.

یكی از پیشتازان بازاریابی حمایتی، شركتAmerican Express  است. این شركت در سال ۱۹۸۳ اقدام به پیاده سازی طرحی کرد که هرگاه كسی از كارت‌های این شركت استفاده كند، ۲ سنت به نفع موسسات خیریه از طرفAmerican Express ذخیره می‌شود. این امر با توجه به تقاضای بالای روزانه استفاده از این كارت‌ها، سهم بزرگی را برای كمك به جامعه به وجود آورد. این شركت امروزه به عنوان یكی از كمپین‌های بزرگ كه بخش اعظمی از بودجه‌های سازمان‌های غیرانتفاعی را تامین می‌كند شناخته، شده است.

این طرح توانست ارتباط خوبی بینAmerican Express  و مشتریانش برقرار كند، به طوری كه در یك سال ۱۷% رشد در مشتریان جدید و ۲۸% رشد در استفاده از كارت‌ها حاصل شد.
آپلود عکس
در سال ۱۹۹۸ شركت انگلیسی Aquaid Water كه تولید كننده دستگاه تصفیه آب است، طی طرحی، سالانه ۵٫۵% از حجم معاملات مالی و فروش خود را به تهیه آب قابل شرب برای مردم آفریقا اختصاص داد. این طرح بازاریابی به كمك دو موسسه خیریه “Christian Aid” و “Pmp Aid” انجام می‌شود. تا به امروز آنها نزدیك به شش و نیم میلیون پوند در این طرح اهدا كرده‌اند و همین امر باعث شده تا سایر شركت‌ها حتی در جهان سوم نیز به راه‌اندازی بازاریابی حمایتی برای آب رسانی به مردم جهان در قالب كمپین‌های مختلف روی بیاورند.

 

نمونه دیگر، همكاری شركت Yoplait با موسسه خیریه “جی كومن” با شعار “ذخیره درب نجات جان انسانها” بود. این شركت اقدام به تولید بسته‌هایی خاص با درب صورتی كرد كه آن را از سایر محصولات متمایز می‌ساخت. با خرید هر یك از این محصولات ۱۰ سنت به موسسه “جی كومن” كمك می‌شود. ۵ سنت از طرف Yoplait و ۵ سنت هم از طرف خود مشتری (قیمت محصولات با درب صورتی ۵ سنت گران‌تر از سایر محصولات است.)

 

طرح “آی با كلاه”  توسط شركت آب معدنی دماوند و سازمان یونیسف در ایران در حال اجرا است كه به عنوان اولین اقدام در راستای “بازاریابی حمایتی “(Cause Marketing) در ایران قلمداد می‌شود. بر اساس این طرح، قرار شد كه شركت آب‌های معدنی دماوند بخشی از درآمد خود از راه فروش بطری‌های آب معدنی را در اختیار نماینده یونیسف در ایران قرار دهد تا این مبلغ صرف پروژه‌های آموزشی برای ۴۵۰۰ دختر در استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان شود. نماینده یونیسف از انعقاد این قرارداد یك ساله ابراز رضایت كرده و معتقد است كه پروژه‌هایی شبیه به این باعث خواهند شد كه ابتكارات مهم برای كمك به كودكان مناطق محروم، بدون نیاز جدی به كمك صندوق‌های بین‌المللی به اجرا درآیند.

 

بازاریابی حمایتی می‌تواند باعث شود كه مصرف كنندگان از میان برندهای متعدد بازار كه قیمت‌های تقریبا یكسانی دارند، به سوی برندی برود كه احساس مشاركت در یك كار خیر را نیز در آنها ارضا كرده و آنان را در مرحله تصمیم به خرید به سوی خرید محصولات آن برند سوق دهد.

منبع : گروه مدیریت ارتباط با مشتری | DrCRM | دکتر سی آر ام | CRM

درباره محمدرضا واعظی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *